logo Urzędu Gminy Suchożebry
Categories
Aktualności

Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

Szanowni Państwo,

w dniu 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Świadczenie wypłaca Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Świadczenie przysługuje sołtysom i byłym sołtysom, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

  1. ukończyli 60 lat (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni),
  2. pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez co najmniej 2 kadencje, nie mniej niż przez 8 lat.

Nie ma wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez 8 lat w sposób ciągły. Do okresu pełnienia funkcji sołtysa, wlicza się również okres pełnienia tej funkcji na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym, Wójt Gminy Suchożebry będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa, na podstawie posiadanych dokumentów.

Jeżeli Urząd Gminy nie będzie dysponował takimi dokumentami, to Wójt wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, a osoba wnioskująca do KRUS o przyznanie świadczenia dołącza swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa wraz z pisemnymi oświadczeniami, potwierdzającymi ten fakt, przez co najmniej 5 osób zamieszkujących sołectwo w czasie, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa. Powyższe oświadczenia zawierają klauzulę o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Wnioski o wydanie zaświadczenia można składać do Urzędu Gminy po dniu 1 lipca 2023 r., tj. po terminie wejścia w życie ustawy.

 

Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

Wniosek

Używamy plików Cookies.
Jak wykorzystujemy Cookies    Informacje o cookies
ROZUMIEM